Објавено на:

РСЕ: Дали Европската Унија го укинува ветото за побрзо проширување?

t

Без многу помпа и непосредно пред големиот самит на Европската унија, Европската комисија на 20 март ги објави своите идеи за тоа какви реформи треба да преземе блокот за да прими повеќе земји-членки. Документ од некои 22 страници едвај нуди решенија за се веднаш и сега. Наместо тоа, содржи некои првични размислувања пред неколку претстојни мониторинг на различни полиња на политиката што Комисијата ќе ги спроведе подоцна во 2024 и 2025 година.
Проширувањето на ЕУ, барем засега, се чини дека повторно ужива одреден момент, бидејќи лидерите на ЕУ во последните месеци одлучија да започнат преговори за членство со Босна и Херцеговина, Молдавија и Украина.

Процесот започнува со решавање на повеќегодишното прашање дали прво да се примат нови земји во клубот или да се започне со промена на внатрешните правила на Унијата: „ЕУ мора да се продлабочува додека се шири. Мора да почнеме денес да се подготвуваме за Унијата на утре и да го користиме проширувањето како катализатор за напредок“.

Можеби единственото поглавје во текстот што е навистина интересно е што мисли Комисијата за идното управување со ЕУ. Со години се водат дебати за тоа дали Унијата има потреба или не договор за промена за да прифати повеќе членки.

„Иако Комисијата ја посочи својата поддршка за промената на Договорот, „ако и каде е потребно“, таа верува дека управувањето со ЕУ може брзо да се подобри со целосно искористување на потенцијалот на постоечките договори“. Ова е и ставот на повеќето земји-членки на ЕУ, без сомнение обликуван од траумата на референдумот во 2005 година, на кој холандските и француските гласачи го отфрлија новиот устав на ЕУ, а потоа и ирските гласачи го направија истото неколку години подоцна.

Тоа е Пандорината кутија која ретко кој сака повторно да ја отвори.

Главното прашање, како и секогаш кога се работи за водење на ЕУ, е прашањето на едногласноста. Повеќето одлуки деновиве се носат со квалификувано мнозинство (55 отсто од земјите-членки што претставуваат 65 отсто од вкупното население на ЕУ), но едногласноста останува во клучните области како што се надворешната политика, оданочувањето и, особено, политиката на проширување.

Во документот се забележува дека „во поголема унија, едногласноста ќе биде уште потешко да се постигне, со зголемени ризици од блокирање на одлуките на една земја-членка“.

Значи, што може да се направи без да се препише целиот правилник на ЕУ?

Комисијата забележува дека таканаречените passerelle клаузули (одредби кои не мора формално да се менуваат со амандмани и ратификација во парламентите на земјите-членки на ЕУ) во актуелниот договор со ЕУ ќе овозможат премин од едногласност кон гласање со квалификувано мнозинство во сите области .

Но, за да се случи таа промена, мора да има едногласност. Со други зборови, укинување на ветото за да се прекинат сите или повеќето вета.

Ова е круг кој тешко ќе се затвори, бидејќи токму ветото ги прави помалите држави подеднакво важни како и поголемите членки во пракса.

И токму со заканата со вето, членките на ЕУ можат да се „пазарат“ за да добијат нешто на други политички полиња.

Унгарија, која бара повеќе пари од ЕУ што и се ускратени поради загриженоста за владеење на правото, блокирањето на донесувањето одлуки во други области е одличен пример. Зошто Будимпешта или некој друг би се откажал од толку моќна алатка?

Документот навистина не одговара на тоа, иако има некои обиди. Едната е употребата на „конструктивни воздржани“, што значи дека земјата не гласа активно „не“ или „за“, туку дозволува да се донесе одлука.

Унгарскиот премиер Виктор Орбан, кој едноставно излезе од просторијата на неодамнешниот самит на ЕУ кога лидерите одлучија да ги отворат пристапните преговори со Украина, ќе биде добар пример.

Но, дали може тоа да се прави на поредовна основа?

Се разгледува друга идеја да се дозволи опција една или повеќе земји-членки да се повикаат на исклучителен национален интерес со цел да продолжат преговорите со цел да се постигне задоволително решение.

Сепак, прашање е колку долго тоа би можело да трае и дали навистина би му овозможило на блокот побрзо да носи одлуки за клучните политички прашања.

Има и некои идеи како да се забрза процесот на проширување – можеби најтешката од сите политики на ЕУ, која е оптоварена со можности за вето.

Отворањето на секое од 33-те поглавја бара едногласност на 27-те земји-членки на ЕУ, како и нивно затворање. Привремените одредници во некои од поглавјата се предмет на истиот механизам, со што вкупниот број на потенцијални блокади е над 70.

Албанија, а особено Македонија се совршени примери за кандидати за членство во ЕУ кои се чини дека се засекогаш заглавени во чекалната за влез во ЕУ поради различните вето наметнати од една земја.

Комисијата предлага да се укине едногласноста за отворање на поглавјето, како и привремените критериуми, но да се задржат за затворање на поглавјето и конечната одлука за пристапување на нова членка во Европската унија.

Така, ова ќе го намали правото на вето за повеќе од половина од одлуките.

Сепак, останува поважното прашање дали земјите-членки кои сакаат да го забават процесот на проширување, или поради билатерални несогласувања со земја-кандидат или само за да постигнат поповолен договор во сосема поинаква област, едноставно ќе го искористат максимумот од преостанатите овластувања за вето.

Сепак, реформирањето на ЕУ и прифаќањето нови членки нема да биде воопшто лесна задача.

ПОВРЗАНИ ВЕСТИ

Руски суд го продолжи притворот на новинарката…

Судот во рускиот град Казан и го…

РСЕ: Дали Европската Унија го укинува ветото…

Без многу помпа и непосредно пред големиот…

Фајненшл тајмс: ЕУ може да го спречи…

Активирањето на членот 7, наводно, било спроведено…

Политико: Шолц направи измама за Орбан да…

Германскиот канцелар наводно му рекол на унгарскиот…

Орбан: Унгарија сè уште може да го…

Премиерот рече дека дозволил да започнат пристапните…