Објавено на:

Норвешка “раскрсти” со НАТО: Вратени француските воени авиони

t

Минатата недела норвешката влада еднострано го раскина дведеценискиот договор со конзорциумот NHI (NATO Helicopter Industry), кој произведува авиони за потребите на Северноатлантската алијанса, и им нареди на воените власти да го повлечат авионот и да го вратат во производителот. Бидејќи, едноставно кажано, хеликоптерите не беа испорачани навреме, а делот од ескадрилата што Норвешка го доби по долги години тензии, кавги и макотрпно чекање, никогаш не беше ставен во целосна оперативна употреба.

Министерството за одбрана ќе и врати на Франција 13 хеликоптери NH-90, придружни материјали и опрема, како финален производител и снабдувач на авиони и ќе бара враќање на пет милијарди круни (околу 520 милиони долари), кои Норвешка ги плати за испорака досега плус затезна камата и придружните трошоци.

Воениот извештај за еден од најголемите скандали во западната воена алијанса и еден од најголемите воени скандали во норвешката историја би бил краток: пред нешто повеќе од 20 години, поточно во 2001 година, норвешката армија нарача 14 хеликоптери NH-90 од хеликоптерската индустрија на НАТО. Норвешка за целата работа мораше да плати 30 милијарди круни (денешна вредност од околу три милијарди долари), но нарачаните хеликоптери не стигнаа на време, а делот од воздушната флота што пристигна, со долго задоцнување донесе само главоболки и огромни трошоци.армија. Овие хеликоптери никогаш не ги исполнија очекувањата и барањата на морнарицата.

Според водечкиот норвешки дневен весник „Афтенпостен“, производителите на авиони веќе на почетокот имале огромни проблеми, не само со производството, туку и со доцнење во испораката и грешки во хеликоптерите. Проблемите и доцнењето на испораката се присутни со години, а Норвешка е само една од многуте земји кои нарачале и платиле „мачка во вреќа“. Потешкотии и доцнења во производството настанаа, меѓу другото, и поради тоа што компанијата мораше да одговори и да ги задоволи потребите на многу земји кои бараа различни типови на хеликоптери.

Конзорциумот NHI денес го сочинуваат компании од Франција, Германија, Шпанија, Холандија и Италија. Сопственици на индустријата NH се Airbus, Helicopters, Leonardo и Fokker. Овој воен индустриски конгломерат гради повеќенаменски поморски тактички, борбени, транспортни хеликоптери, кои ги користат единиците на норвешката крајбрежна стража за спасување, контрола и следење на риболовот во морињата каде Норвешка има зона на одговорност. Исто така, воените фрегати ги користат овие хеликоптери за откривање и следење на непријателски или руски подморници.

Според планот и договорот со NHI, ескадрила од 14 хеликоптери требаше да биде испорачана во Норвешка во 2008 година, целосно подготвена за сервис и ставена во оперативна употреба. Но, испораката се одложуваше со години, норвешката кралска морнарица добиваше само дел од авионот етапно и последователно во привремена, односно не финална, борбена верзија, па трошоците за набавка на резервни делови и опрема станаа енормно високи. За 20 години од потпишувањето на договорот, норвешката армија доби само осум хеликоптери во финалната, комплетна верзија. Останатите пет авиони биле користени само за обука. Еден хеликоптер никогаш не бил испорачан, иако требаше да пристигне на почетокот на годинава.

Некои хеликоптери едноставно никогаш не полетуваат, што би рекле циниците. Пилотите на хеликоптерот NH-90 требаше да поминуваат 3.900 часа годишно во воздух, но, според армијата, биле извршени само 700 часа летање. Ваквите типови хеликоптери се многу важни за Норвешката кралска морнарица, тие им дадоа на фрегатите уште поголема борбена моќ, особено на северот на земјата, каде што има вечно поморско ривалство и речиси секојдневна пресметка со руските подморници. Вооружени со овие авиони, поморските фрегати требаше да бидат обучени за откривање и, доколку е потребно, уништување на руски подморници. Но, како што наведува коментаторот на весникот „Афтенпостен“, хеликоптерите навистина никогаш не функционирале: за да се вивнат кон небото било потребно исклучително високо одржување и поправки, а недостасувале и делови. Така, хеликоптерите не можеа да полетаат од палубите на воените бродови доколку морето беше разбранувано, се жали новинарот на Афтенпостен.

„Одлуката е многу сериозна. „Дојдовме до заклучок дека, без разлика колку часови армијата работи на хеликоптери, колку и да нарачаме резервни делови, хеликоптерите НХ-90 не можат да ги задоволат потребите на нашата одбрана“, рече министерот за одбрана Бјорн Арил Грам.

Директорот на Секторот за набавка на оружје и воена опрема Гру Јере вели дека системите што ги следат хеликоптерите се направени со технологија од пред 20 години, а денес се застарени. Посочува и дека леталата се несигурни и дека поради честите и долги поправки повеќе време поминувале во работилница отколку во воздух.

„Безброј пати се обидовме да го решиме проблемот во соработка со добавувачите. Но, и по повеќе од 20 години од потпишувањето на договорот, сè уште немаме хеликоптери способни да ги извршуваат задачите за кои ги купивме, ниту пак производителот може да понуди реално решение за проблемите со авионите“, изјави директорот на Воениот Одделение за набавка на оружје

и опрема од Министерството за војна, чија задача е да го раскине договорот и соработката со конзорциумот NHI.

Компанијата за производство на воени авиони NHI децидно ја отфрли жалбата и обвинувањата од воениот врв на Норвешка. Тој смета дека раскинувањето на договорот е правно неосновано.

„NHI е крајно разочаран од обвинувањата и одлуката на норвешкото Министерство за одбрана“, се вели во соопштението на компанијата.

Портпаролот на опозициската Либерална напредна партија (ФРП), Кристијан Тибринг-Џеде, рече дека „проектот НХ-90 е голем скандал, кој преживеа преку воените министри и командантите на армијата“.

„Виновни се нашата наивност и неодлучност. Позитивно е што договорот е раскинат, мора да извлечеме поуки од се. Мултинационалната соработка, барањата, технологиите и индустријата се само празни политички желби без реализам“, заклучува претставникот на оваа партија, коментирајќи ја работата и однесувањето на компанијата NHI – НАТО хеликоптерска индустрија.

ПОВРЗАНИ ВЕСТИ

Италијанска „Република“: НАТО разгледува можности за отстапување…

Претставниците на НАТО ги разгледуваат опциите за…

Земјите на НАТО формираа заедничка мисија во…

Земјите на НАТО формираа заедничка мисија во…

Столтенберг предложи пакет помош за Украина во…

Генералниот секретар на НАТО, Јенс Столтенберг, предложи…

Мелони контра Макрон: Му кажав дека сум…

Италијанската премиерка Џорџа Мелони изјави дека лично…

Москва: НАТО се подготвува за конфликт со…

Активностите на НАТО во Источна Европа и…